Onderdelen

We kennen heel veel onderdelen.
Weerstanden zijn verkrijgbaar in diverse standaard reeksen.
Zowel in waarden als in vermogens en nauwkeurig heden. Tekenen  De keus tussen kool film of metaal film hangt af van de plaats waar de weerstand gebruikt moet worden, als mede de nauwkeurigheid.
Metaal film weerstanden ruisen minder en zijn ook minder gevoelig voor schade door verhitting tijdens het solderen.
Door de verhitting verlopen weerstanden altijd wel iets.
Kool weerstanden komen als regel nooit meer helemaal terug op de oorspronkelijke waarde.
Metaalfilm weerstanden hebben hier veel minder last van.

Het verdient aanbeveling om het vermogen van de weerstanden in de oscillator van de ontvanger of zender niet  al te krap te nemen.
Een te klein vermogen brengt met zich mee dat de weerstand voelbaar warm kan worden.                           
Hierdoor kunnen gevoelige onderdelen zoals condensatoren en spoelen in waarde verlopen.
Je moet achter het station aan blijven draaien, doordat bv de oscillator meer verloopt dan nodig is.

Condensatoren zijn er in nog veel meer soorten en maten. Tekenen
We kennen condensatoren voor afstem doeleinden;  koppel en ontkoppel doeleinden; afvlak doeleinden.
In ceramische uitvoering; mica;  papier uitvoering; polystyreen uitvoering;  polyester uitvoering;
MKT  elektrolytische tantalium enz en ik zal er vast nog wel een paar vergeten zijn.

Ook regelbare weerstanden zijn er in vele uitvoeringen en vermogens.
Regelbare condensatoren in vele uitvoeringen en spanningen. Tekenen

Dit ook nog eens opgesplitst in modellen spanningen en toepassings gebieden.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat we lang niet alles in voorraad kunnen hebben.

Gelukkig is dat ook niet nodig.
Bij de schakelingen wordt steeds aangegeven om welk type het gaat.
Moet je die kopen? koop er dan een paar meer.
Zo verzamel je vanzelf een werk voorraad.

Spoelen zijn te koop kant en klaar leverbaar op zelfinductie. Tekenen
De in de spoel gebruikte draad moet echter wel de stroom kunnen voeren die in onze schakeling vloeit.
Bovendien opletten of de spoel voor afstem of ontkoppel doeleinden (smoorspoel) is bedoelt.
Tekenen

In hoogfrequentkringen moeten we vaak zelf een spoel wikkelen al of niet afgeschermd.
Een simpel stukje draad kan ook al een zelfinductie hebben.
Kijk maar eens in een afgedankte tv tuner, of je de afstem of oscillator spoelen herkent.
In het uhf gebied zijn dit gewoon stukjes verzilverd draad of printspoor.

Mf filters zijn gewoon te koop maar soms moeten we toch ook hier wat voor wikkelen.
Waar nodig worden aanwijzingen gegeven. Tekenen

Kwarts kristallen zijn er in diverse maten en soorten . Tekenen
Voor een horloge zijn ze nog veel kleiner dan in onze oscillatoren. Er bestaan ook komplete kristalossillatoren in module vorm. Deze worden veel in computers enz gebruikt.
Al deze kristallen enz zijn in zeer veel frequenties verkrijgbaar, en anders kun je ze laten slijpen maar dit laatste moeten we ivm het prijskaartje zien te vermijden.
Er bestaan echter wel frequenties die we standaard gebruiken bv in convertors en dubbel super ontvangers. ( van 2 mtr naar 10 mtr 38,6667MHz ; van 10,7 MHz  naar  455KHz 10,245 MHz). Deze maken als regel deeluit van de standaard voorraden van verschillende bedrijven en dus gemakkelijk verkrijgbaar.

Kwarts mf filters bestaan van af lage tot zeer hoge frequenties, en in verschillende bandbreedten. Tekenen
In mobile telefoons worden eveneens kwarts filters gebruikt.
Deze werkt op een mf van 110 MHz Tekenen

De ssb typen zijn verreweg het kostbaarst.
Koop hier altijd de zijband kristallen bij, plus een kristal op de centrale frequentie.
In frequentie tellers worden kristallen gebruikt van af 100 KHz  tot10MHz.( tegenwoordig tot ruim 100MHz verkrijgbaar.)
Met 1 kristal van 10MHz en een paar delers kunnen we echter de meeste teller tijd frequenties maken.

Soms willen we met buizen werken. Tekenen. . Foto Tekenen PA0RFK Tekenen PA0RFK
Het nadeel is dat er altijd een hoogspanning en een gloeispanning voor nodig is.
Voor grote vermogens ontkom je er niet aan, hoewel de industrie kans ziet om steeds grotere vermogens ook met transistoren mogelijk te maken.

Luidsprekers voor ons doel hoeven beslist geen hifi typen te zijn.
We kunnen dus tussen de goedkopere typen zoeken.
Overigens kun je uit afgedankte tv´s of handradio´s ook aardige exemplaren halen.
Soms is de audio versterker er apart uit te nemen.
Zoek uit waar de in en uitgang zit en waar de spanning aangesloten moet worden.
Optekenen scheelt later een boel werk.
Haal er dan ook gelijk de afstem c uit.

Als onderdelen wat ouder worden, dan wil het voorkomen dat ze niet goed te solderen zijn.
Dat komt omdat de aansluit draadjes min of meer geoxideerd raken.
Als het niet al te erg is dan kan dit heel simpel worden opgelost.
Koop bij een winkel in huishoudelijke of doe het zelf artikelen 2 roestvrijstalen sponsjes.
Prop ze in een kleine jampot. Tekenen
Door het draadje van het onderdeel een aantal malen in de sponsen te steken en gelijk tussen de vingers te draaien is de oxidelaag snel verwijderd.Tekenen
Ook de soldeerbout reinigen door de hete stift in het potje te steken, is beter dan het gebruik van natte sponsjes of doekjes.
De sterke afkoeling in het water kan uw kostbare stift doen barsten.

Er moet ook wel eens iets uitgelezen worden, en daar bestaat een keur aan onderdelen voor Tekenen.
De foto zegt genoeg.